Informatie? Bel +31 (0)23 8200 120

  

Begrippenlijst

Animatie:
Animatie is de illusie van beweging door het na elkaar afspelen van verschillende stilstaande beelden, zogenaamde frames. Dit komt in het dagelijkse leven het meeste voor op het internet, in tekenfilms en tekenfilmseries en animatiefilm.

Audiovisueel:
Zichtbaar en hoorbaar. Wordt vooral gebruikt voor niet gedrukte materialen, zoals projectieplaatjes, speelfilms, filmstrips en ook narrowcasting, die gebruik maken van beeld en geluid om informatie over te brengen. Narrowcasting is een audiovisuele oplossing.

Beeldscherm of scherm:
Een beeldscherm is een apparaat in verschillende formaten dat bewegende beelden kan tonen. Het wordt ook gebruikt voor statische beelden die af en toe veranderd worden. Het kan gebruikt worden als uitvoermedium van een computer, of voor directe weergave van camerabeelden, of voor het afspelen van opgenomen beelden, of via een tuner voor het weergeven van uitgezonden beelden. Het kan een apart apparaat zijn of geïntegreerd zijn in een laptop, televisietoestel of ander instrument. 

Synoniem: beelddrager, display, audiovisuele display of displayscherm, monitor. Verschillende soorten schermen zijn mogelijk: flashdisplay, LED schermen. LED is een elektronische halfgeleidercomponent die licht uitzendt als er een elektrische stroom in de doorlaatrichting doorheen loopt. Deze wordt ingebouwd in een kleine doorzichtige behuizing van een paar millimeter groot, die tevens als lens werkt.

Narrowcasting kan al worden uitgezonden via simpele schermen of een TV. Bij een echt professioneel narrowcasting-systeem worden professionele schermen gebruikt. De schermen kunnen binnen, indoor worden gebruikt. Binnen in een winkel of supermarkt: instore-TV of supermarkt-TV. Schermen die geschikt zijn voor buiten heten: outdoorscherm, reclamebord, reclamescherm, electronic billbords, digital abri. Een Abri of wachthuisje is een kleine, niet afgesloten wachtruimte die beschutting biedt tegen het weer. Abri's zijn vooral te vinden in het openbaar vervoer, zoals bij een bushalte, een tramhalte, op een busstation of treinstation.

Beeldschermcommunicatie: 
Nederlandse vertaling van Digital Signage.

Communicatie: 
Bij communicatie wordt informatie uitgewisseld door een communicatiemiddel, bijvoorbeeld door tekst en door communicatie in beeldCommunicatie gericht op klanten: externe communicatie. Communicatie gericht op uw organisatie intern, bijvoorbeeld uw medewerkers: interne communicatie

Outdoor communicatie:
Interactie buitenshuis via outdoorschermen. 

Instore communicatie: 
Interactie met schermen binnen in een shop, supermarkt, etalage enzovoort. Wanneer het vooral bij retail wordt gebruikt heet het retailtelevision. Met een beeldscherm in uw etalage zorgt u voor een digitale etalage

Corporate communicatie: 
Een verzamelterm voor zowel de marketingcoummicatie van een bedrijf als de organisatiecommunicatie. In relatie tot narrowcasting ziet het vooral op de verschillende doelgroepen klanten, prospects, public relations (pers), arbeidsmarktcommunicatie (toekomstige werknemers) en interne communicatie (werknemers).

Content:
Letterlijk betekent dit inhoud. De inhoud of het eindresultaat van een dienst of product, in dit geval van uw berichten via digital signage. Interactieve content: content met bewegend beeld, ook wel dynamische content genoemd. We zetten uw content op met een content plan. De content wordt ontwikkeld met content software en het beheer heet content beheer. De verspreiding ervan gebeurt via content distributie.

Digitaal: 
Digitaal is afgeleid van het Latijnse woord digitus, dat vinger betekent, en refereert aan het tellen op de vingers. Data en datatransport worden digitaal genoemd als de data slechts een aantal discrete waarden kan aannemen, dit in tegenstelling tot een situatie waarbij data en datatransport analoog zijn, hetgeen betekent dat elke waarde binnen een continuüm mogelijk is. Het aantal discrete waarden is over het algemeen bij digitale toepassingen twee (binair).

Digital signage:
Digital signage is de internationale term voor beeldschermcommunicatie maar kent zo'n 40 varianten. Het is het met de digitale technologie van audiovisuele displays gericht benaderen van een of meer specifieke doelgroepen op een specifieke plaats en op specifieke momenten. De bedoeling is dat de content zo veel mogelijk op maat is gesneden voor de ontvanger. De term is het tegengestelde van het Engelse broadcasting.

Synoniemen: Digital Out of Home (DOOH), narrowcasting, dynamic signage, electronic signage

Termen voor het hele netwerk zijn: Out-of-home media networks, digital media networks en digital signage netwerk .

Voor de ontwikkeling is nodig: narrowcasting software. Het beheer ervan heet: narrowcasting beheer.

Feed:
Een feed is een systeem waarmee nieuwsberichten van een website bekeken worden zonder dat de website bezocht wordt. 

RSS-feed:
Hiermee kunt u informatie of nieuws van een website op een andere plaats tonen. Dit kan met narrowcasting. Zo kunt uw berichten van verschillende websites op één plek verzamelen. Dat kan een nieuwsfeed zijn of een weerfeed bijvoorbeeld.

Out of home advertising (Ooha):
Onder Out of home advertising vallen alle vormen van buitenreclame. Meestal gaat het om plaatsen in de openbare ruimte die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg of waar veel bezoekers of voorbijgangers zijn.

Mediaspeler:
Ook wel mediaplayer, is een software of een elektronisch apparaat dat in staat is om multimediabestanden af te spelen. De meeste mediaspelers ondersteunen meerdere mediaformaten, waaronder audio- en videobestanden.

Videowall:
Samenstelling van afzonderlijke videoschermen, monitors, projectoren of televisieschermen, die samen een groot videoscherm vormen.

Wachttijdperceptie:
Hoe men het wachten ervaart. De meeste mensen hebben een hekel aan wachten. Door ondertussen via beeldschermcommunicatie informatieve berichten te tonen, wordt de wachttijd als minder vervelend gevoeld. Zo werkt narrowcasting ook als een wachttijdverzachter.

 

* bron (internet, voornamelijk wikipedia)

Contactgegevens

DooH Solutions & Services                       

Siriusdreef 33
2132 WT Hoofddorp
T. +31 (0)23 8200 120
F. +31 (0)23 8200 129
welcome@dooh.nl